کود درخت گردو

یکی از دغدغه های همیشگی باغ داران و کشاورزان رسیدگی و نگهداری مناسب از بزرگترین و اصلی ترین سرمایه آنها یعنی درختان آنها میباشد. انتخاب و خرید کود درخت گردو مناسب و با کیفیت یکی از عوامل موثر در حفظ سلامت درختان و نهال ها میباشد.

چکار کنیم درخت گردو پربار شود؟

یکی از مهمترین دغدغه های باغداران گردو این است که چکار کنیم درخت گردو پربار شود. یکی از مهمترین عوامل افزایش باردهی نهال گردو کوددهی به موقع و مناسب درختان گردو می باشد. در واقع ما با تقویت خاک درخت گردو به تولید محصول بیشتر درختان کمک می کنیم. اما این کوددهی به درختان گردو دارای اصول و نکات مهمی هست. شاید بتوان گفت روش رسیدگی به درختان حتی از مرحله خرید نهال هم مهمتر و حساس تر میباشد.

تقویت خاک درخت گردو باید از همان ابتدای مراحل کار در نظر گرفته شود. یعنی قبل از کاشت نهال گردو باید مساحت و نوع خاک زمین مورد نظر برای احداث باغ گردو را بررسی کنیم تا خاک آن را با کود مناسب تقویت کنیم. آنالیز خاک نوع کود درخت گردو و میزان مورد نیاز از آن را مشخص می کند.

تقویت خاک قبل از کاشت نهال گردو به این دلیل باید انجام شود که نهال گردو بعد از کاشت دارای ریشه عمیق و وسیعی است؛ بنابراین باید خاک به مقدار کافی تقویت شود تا نهال قدرت کافی برای رشد داشته باشد.

افزایش باردهی درخت گردو با کوددهی به موقع و مناسب

برای افزایش باردهی درخت گردو دو نکته خیلی مهم وجود دارد. اولین نکته انتخاب بهترین کود درخت گردو است که باید متناسب با نوع خاک زمین انتخاب شود. نکته بعدی انتخاب بهترین زمان کوددهی درخت گردو است. تصمیم گیری درست در این دو مورد باعث افزایش باردهی درخت گردو می شود.

بهترین کود درخت گرد و کود مناسب برای رشد سریع درخت گردو

انتخاب کود مناسب برای درخت گردو موجب افزایش باردهی درخت گردو می شود. درختان گردو با ترکیب کودهای حیوانی و کودهای شیمایی تقویت می شوند.

بهترین کود شیمیایی برای درخت گردو

درخت گردو برای رشد به نیتروژن و فسفر و پتاسیم نیاز دارند. بهترین کود درخت گردو از ترکیب این سه ماده با نسبت نیتروژن دوبرابر می باشد. بهتر است برای کود درخت گردو از کود دانه ای به جای کود مایع استفاده شود.

کود نیتروژنی

کود نیتروژنی بهترین کود درخت گردو است. نیتروژن به تولید اسیدهای آمینه کمک می کند که تشکیل دهنده ساختمان های پروتئین است. پروتئین به رشد و تقویت درخت گردو کمک بسیاری می کند.

کود فسفری

فسفر در فتوسنتز و رشد مناسب درخت گردو نقش بسزایی دارد. پس کود درخت گردو باید دارای فسفر کافی برای تقویت درخت گردو باشد.

کود پتاسیم

کود پتاسیم برای افزایش ایمنی و مقاومت درختان گردو در مقابله با بیماری ها و آفات درخت گردو و خشکسالی نقش دارد.

کودهای حیوانی درخت گردو

کودهای حیوانی به دلیل طبیعی و ارگانیک بودن بهترین کود برای همه درختان از جمله درخت گردو می باشد. زیرا این کودها دارای ترکیبات شیمیایی نبوده و تاثیر منفی بر روی محیط  زیست ندارند. کود حیوانی برای درخت گردو علاوه بر حفظ سلامت درخت به افزایش باردهی درخت گردو نیز کمک می کند.

دو نمونه از بهترین کودهای حیوانی درخت گردو کود مرغ و کود کبوتر می باشد. این دو کود دارای میزان بسیار بالایی از سه عنصر حیاتی مورد نیاز درختان گردو یعنی نیتروژن، پتاسیم و فسفر می باشد. در ادامه به توضیح هر یک از این نوع کودها می پردازیم.

کود مرغ برای درخت گردو

یکی از کودهای حیوانی درخت گردو کود مرغ می باشد. کود مرغ دارای نیتروژن، پتاسیم و فسفر می باشد که سه نوع ماده آلی مورد نیاز درخت گردو هستند. بنابراین کود مرغ یکی از بهترین کودهای درخت گردو می باشد.

کود مرغ میزان نسبتا زیادی منیزیوم، فسفر و نیتروژن دارد. بنابراین کود مرغ برای درخت گردو بسیار مناسب است. علاوه براین کود مرغ غلظت نمک خاک را افزایش نمی دهد و این یکی از مزایای کود مرغ می باشد.

البته باید در نظر داشته باشیم کودهای حیوانی مانند کود کبوتر و کود مرغ برای درخت گردو نسبت به کودهای شیمیایی دارای مواد مغذی کمتری هستند.

کود کبوتر برای درخت گردو

کود کبوتر دارای مقادیر بالای نیتروژن، فسفر و پتاسیم و منیزیوم می باشد که برای تقویت خاک درخت گردو مناسب است. البته در استفاده از این کود باید احتیاط شود زیرا در غیر این صورت ممکن است ریشه گیاهان بسوزد یا آسیب جدی به گیاه وارد شود.

فضله تازه کبوتر دارای مقدار بسیار زیادی آمونیاک می باشد که برای گیاهان مناسب نیست؛ بنابراین بهتر است از فضله تازه کبوتر برای درخت گردو استفاده نشود.

زمان کوددهی درخت گردو

پس از انتخاب کود مناسب برای درخت گردو، زمان کوددهی درخت گردو نیز اهمیت بسزایی دارد. بهترین زمان کوددهی درخت گردو در فصل بهار و قبل از شروع رشد گردوهای جدید است.

انتخاب زمان مناسب برای کوددهی درخت گردو بسیار مهم است. زیرا اگر کود دهی به موقع انجام نشود نه تنها باعث پربار شدن درختان نمی شود بلکه آن ها را از بین می برد.

تغذیه و کود دهی درخت گردو

یکی از روش های تشخیص نوع و میزان کود مورد نیاز درخت گردو آزمایش برگ های درخت است. باغدار گردو در فصل تابستان حداقل 100 برگ از درختان گردو را جمع آوری و به آزمایشگاه می فرستد. با تجزیه و تحلیل برگ ها مشخص می شود که برگ ها به چه عنصری نیاز دارند. به این ترتیب با کمک کارشناسان این زمینه می توانیم بهترین کود درخت گردو را انتخاب کینم.

کود برای رشد سریع درخت گردو

کوددهی درخت گردو به صورت چال کود در سایه انداز درخت چال می شوند. یعنی در فصل زمستان در سایه انداز درخت به فاصله معین با توجه به درخت چاله هایی با فاصله از تنه درخت حفر می شود. سپس ترکیبی از کود حیوانی و کود شیمیایی در این چاله ها ریخته می شود. مقدار کود درخت گردو به اندازه تنه درخت بستگی دارد.

اندازه این چال کود ها باید به عمق یک متر و عرض 40 سانتی متر باشد.

روش دیگر کوددهی به نهال در هنگام کاشت به این صورت است که بعد از قرار دادن نهال در چاله آماده شده، یک لایه خاک در اطراف ریشه نهال می ریزیم. سپس کود را را بر روی این خاک می ریزیم. باید دقت داشته باشیم به هیچ وجه کود نباید تماس مستقیم با ریشه درخت داشته باشد.

میزان کود مورد نیاز به سن درخت نیز بستگی دارد. در واقع با هر سال افزایش سن درخت گردو، میزان ده درصد کود بیشتری استفاده کنیم.

بعد از کوددهی درخت گردو حتما باید به صورت اصولی درخت را آبیاری کنیم تا مطمئن شویم مواد مغذی به تمام قسمت های ریشه می رسد. در مورد مقابله بیشتر با عوامل خارجی میتوانید مقاله خشک شدن درخت گردو را نیز مطالعه کنید.

تاثیر ریختن نمک پای درخت گردو

در بین باغداران یک باور قدیمی وجود دارد که به خاک پای درخت گردو نمک می ریختند و یا یک سنگ نمک از درخت گردو آویزان می کردند. آن ها معتقدند نمک باعث از بین رفتن کرم های مضر خاک و درخت می شود، به این ترتیب درخت تقویت می شود. بنابراین به افزایش محصول درخت و همچنین تردتر شدن مغز گردوها کمک می کند.

اما امروزه با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیده اند که نمک هیچ تاثیری بر روی مغز گردو ندارد. استفاده از نمک برای درخت گردو می تواند مضر باشد. زیرا درخت گردو به سدیم و کلر حساسیت زیادی دارد.

اگر میزان سدیم و کلر خاک درخت گردو بیش از میزان لازم باشد درخت دچار مسمومیت می شود. این مسمومیت به صورت سوختگی نوک و اطراف برگ ها در تابستان خود را نشان می دهد. اگر مسمومیت بالاتر باشد همه برگ ها می سوزند. برای از بین بردن میزان اضافی سدیم و کلر خاک می توان باغ گردو را به صورت سنگین آبیاری کنیم تا کلر و سدیم خاک شسته شود و به میزان متعادل برسد.

یکی از ارقام پرسود و با بازدهی بالا که میتواند از بهترین گزینه های خرید جهت احداث باغ یا داخل باغچه باشد، گردو چندلر میباشد. البته تنوع بالا در انواع نهال گلدانی و ریشه لخت نیز وجود دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس سریع با کارشناس