کاشت نهال هلو در پاییز با روش های مختلف

روش‌ها و نکات مهم کاشت نهال هلو

کاشت نهال هلو یا به عبارتی کاشت درخت هلو یکی از محبوب‌ترین کاشت‌ها برای باغداران و میوه هلو از جمله خوشمزه‌ترین میوه‌های تابستان است. کاشت نهال هلو باعث بوجود آمدن درختی با برگ‌های داسی شکل می‌شود که برگ‌هایش بصورت تاج انباشته قرار گرفته اند. این درخت‌ها قد کوتاه مانند اکثر درخت‌های میوه دار دارند (2.5-3)، به خاطر همین کوتاهی، میوه هایشان راحت و آسان قابل چیدن هستند

کاشت نهال هلو در نهایت میوه‌هایی خوش رنگ و خوش مزه در پی دارد. به خاطر زیبایی و ارزش غذایی بالای هلو، علاقه به کاشت این درخت بالا است. کمتر کسی وجود دارد که طعم میوه‌های شیرین و لذیذ درختان هلو را نچشیده باشد. میوه‌هایی هسته‌دار که از شکوفه‌های صورتی مایل به قرمز به وجود آمده‌اند. با توجه به اینکه این درخت طول عمر کوتاه 15 تا 20 سال دارد، ولی از محبویت این درخت در میان باغداران کاسته نشده است و افراد همچنان دوست دارند باغ‌های خود را با این درخت زینت دهند.

اگر شما نیز جز این افراد هستید شما را دعوت به خواندن ادامه مقاله می‌کنیم که اطلاعات کافی درمورد کاشت و خرید نهال هلو داشته باشید.

تاریخچه کاشت نهال هلو و درخت هلو

برخلاف باوری قدیمی‌ که هلو میوه‌ای ایرانی است؛ این درخت ابتدا در کشور چین کاشته و اهلی شده است. سپس توسط بازرگانان از راه جاده ابریشم به ایران آمده و مهمان باغ‌های ایرانیان شده است. پس از مدتی بازرگانان رومی این درخت را از ایران به سایر کشورهای اروپایی برده و باعث رواج هرچه بیشتر این نهال در دنیا شده‌اند. نوشته ها و افسانه های زیادی در کتاب های اروپایی و چینی درباره درختان هلو وجود دارد.

چینیان باستان این درخت را منشا ابدیت و نشاط می‌دانستند و این عقیده را داشتند که از گل درخت‌های هلو گرفته تا میوه‌هایش تاثیر مثبتی روی زندگی آن‌ها دارند؛ از همه مهم‌تر از چوب این درخت برای محافظت در مقابل اهریمن‌‌‌‌ها و شیاطین استفاده می‌شد. نوشته‌ها و داستان‌ها درباره کاشت نهال هلو در اینجا خلاصه نشده است؛ نویسندگان و شاعران اروپایی از هلو به عنوان منشا زندگی و نشاط یاد کرده‌اند.

دسته بندی نهال و درخت هلو

نهال‌های هلو براساس زمان رسیدن میوه و نوع میوه دسته بندی می‌شوند که در ادامه بیشتر راجع به آن‌ها توضیح می‌دهیم. همچنین در مطالب دیگر در مورد انواع و قیمت نهال میوه توضیحاتی خواهیم داد.

دسته بندی درخت هلو از نظر نوع میوه

  • برخی میوه‌های هلو دارای هسته جدا و بافتی نرم و آب‌دار هستند. این نوع هلو تایم مصرف کوتاهی دارد و باید تا مدت بسیار کوتاهی بعد از چیدن خورده شود.
  • دسته دوم میوه‌هایی با هسته‌های چسبیده هستند. این میوه‌ها بافت سفتی دارند و مناسب برای مصارف کمپوت‌سازی هستند.

دسته بندی از نظر زمان رسیدن

از نظر زمان رسیدن میوه، درختان و نهال‌های هلو را به چهار نوع تقسیم بندی می‌شوند.

  • درختان بسیار زودرس: مدت زمان گل‌دهی تا برداشت میوه این نوع خیلی کوتاه است. به طوری که در اردیبهشت ماه هرسال، میوه این درختان قابل برداشت است.
  • درختان زودرس: زمان برداشت و چیدن این درختان طولانی‌تر از نوع قبلی است و باغداران معمولا در خرداد ماه هرسال اقدام به چیدن میوه این درختان می‌کنند.
  • درختان میان‌رس: از نظر نوع چیدن شاید این گونه در بهترین زمان ممکن قرار دارد و وقت مناسب برای برداشت میوه تقریبا از اواسط تیر شروع می‌شود و تا اواسط مرداد ماه ادامه دارد.
  • درختان دیر‌رس: دیرترین زمان برای برداشت میوه هلو، برای این نوع درخت است. این میوه‌ها معمولا در شهریور ماه هرسال چیده و روانه بازار می‌شوند.

توجه به این نکته، حائز اهمیت است. درختان دیررس بافت نرم و هسته جداپذیر و درختان زودرس میوه‌هایی با بافت سفت و هسته چسبیده دارند.

ضروریات قابل توجه برای کاشت نهال هلو

با انواع و اقسام نهال‌های آشنا شدید، در این قسمت شرایط اقلیمی مناسب برای کاشت نهال هلو معرفی می‌شود. این نهال مانند سایر نهال‌های میوه‌دار شرایط اولیه‌ای دارد که باید در هنگام کاشت این موارد را رعایت کنید.

درخت هلو به خاطر زود گل‌ده بودن نمی‌تواند دمای بسیار سرد در اوایل فصل بهار را تحمل کند؛ پس نیاز به دمای گرم ومعتدل اولین عامل کاشت این نوع درخت است.

مورد اساسی بعدی، نیاز به داشتن خاک مناسب و زه کشی شده است. ریشه این درختان حساس هستند و آب زیاد باعث پوسیدگی و شل شدن این درخت‌ها می‌شوند پس باید در زمان کاشت نهال، خاک درخت کاشته شده را زه کشی کنیم تا از توقف آب در یک منطقه جلوگیری شود.

مورد بعدی آبیاری مناسب در هنگام کاشت نهال هلو است. با توجه به اینکه میوه هلو میوه‌ای آب‌دار است. نیاز به آب در این میوه بیشتر از سایر میوه‌ها به شمار می ‌آید. پس با توجه به آب و هوا و نوع خاک آن منطقه زمان مناسب برای آبیاری را باید رعایت کرد. برای مثال در فصل گرم تابستان که میزان تبخیر آب بالاست باید نوبت آبیاری را بیشتر از سایر ماه‌ها و فصل‌ها قرار داد.

همچنین در روز اول کاشت نهال هلو باید به نهال آب داد تا ریشه‌ها در خاک محکم شده و به خاک بچسبند، زیرا در روزهای نخست کاشت درخت هلو، نهال هنوز کوچک است و می‌تواند با باد شدید از جا کنده شود.

فاکتور مهم بعدی برای داشتن درخت هلو پر حاصل، کوددهی است. همانند برنامه آبیاری، باغداران باید برنامه مناسب برای کوددهی نیز داشته باشند. در سال اول که کاشت نهال هلو انجام می‌شود باید بعد از یک هفته تا ده روز درخت را کود‌رسانی کرد؛ زمان کوددهی بعدی نیز 40 روز بعد از کاشت نهال هلو است. نهال هلو باید مواد مغذی خود را از خاک بگیرد، کودها نیز مواد کمک‌رسان برای دریافت مواد مغذی هستند تا درختی قوی و پرمیوه داشته باشد.

برای درختان چندساله زمان کوددهی 2 بار در سال است. بار اول در اوایل فصل بهار و بار دوم در اواخر فصل بهار است. برای اطلاع از نوع کوددهی متناسب در زمان کاشت نهال هلو حتما از مهندسان کشاورزی کمک بخواهید تا با توجه به خاک منطقه و مدت زمان کاشت درخت به شما کود مناسبی معرفی کنند. با رعایت این نکات کاشت درخت هلو بطور اصولی و علمی پیش خواهد رفت.

هرس درخت بعد از کاشت نهال هلو

مورد نهایی هرس به موقع و صحیح درخت و نهال است. هرس در 4 نوع و برای 4 هدف مختلف انجام می‌شود. هرس جوان سازی برای طول عمر درخت مفید است، هرس باردهی برای بالا بردن کیفیت و مرغوبیت میوه‌ها کاربرد دارد، هرس تنک کردن برای حذف محصولات اضافی و همچنین برای رشد و کیفیت بیشتر باقی محصولات استفاده می‌شود و در نهایت هرس فرم‌دهی برای زیباسازی و شکل‌دهی به بدنه درخت هلو مورد نیاز است. در ضمن بهترین زمان برای هرس درخت های هلو اواخر اسفند و اوایل فروردین است تا از سرمای زمستان در امان بمانند.

انواع تکثیر و کاشت درخت هلو

برای داشتن درخت هلو پرمیوه باید با انواع روشهای کاشت نهال هلو و همچنین بذر آن آشنا باشید تا منطبق با شرایط و منطقه خود اقدام کنید.

تکثیر با کاشت بذر

در این روش باید هسته از گوشته به صورت کامل جدا شود؛ گوشته دور هسته شرایط مناسبی برای رشد فراهم نمی‌کند. در مناطقی که زمستان‌ها بسیار سرد است، کاشت بذر در اواخر زمستان رخ می‌دهد و در مناطقی که زمستان‌های ملایمی دارند کاشت بذر در اواخر پاییز انجام می‌شود.

سرمای شدید از رشد بذر جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود کاشت نهال هلو به درستی انجام نشود و درختان تنومندی در آینده نداشته باشید. پس در کاشت بذر به عمق و خاک مناسب دقت کنید تا بذر بتواند به خوبی ریشه افکند و درخت هلو خوبی داشته باشید. در محیط باز عمق مناسبی که باید بذر هلو کاشته شود 10 سانتی‌متر است.

روش کاشت نهال هلو در گلدان

قبل از کاشت بذر ابتدا آن را در یک ظرف بسته به مدت چند روز در یخچال قرار دهید تا شرایط رشد غیرفعال شوند. سپس آن را به مدت 24 ساعت در آب بگذارید تا درون آب خیسانده شود و برای کاشت نهال گلدانی آماده شود. در مرحله بعدی آن را درون گلدانی پر شده از شن و برگ و گیاخاک بکارید تاشرایط مناسب برای رشد فراهم باشد. بعد از اینکه تمام مراحل را انجام دادید؛ نوبت به دمای مناسب است، سعی کنید گلدان را در محیطی قرار دهید تا دمای مناسب برای جوانه زنی و رشد وجود داشته باشد.

تکثیر نهال هلو به روش پیوند

پیوند زنی یکی از روش‌های مهم در ازدیاد و تکثیر درختان به شمار می‌آید. در این روش، پیوندک باید از یک درخت سالم و پربار تهیه شود. معمولا برای پیوندزنی درخت هلو، درخت پایه هلو، بادام یا شلیل انتخاب می‌شود که سازگاری بالایی برای قبول پیوند هلو دارند. در بعضی موارد از درخت آلو و گوجه هم به عنوان پایه استفاده می‌شود.

چگونه کاشت درخت هلو خوبی داشته باشیم؟

 میوه هلو یکی از پرطرفدارترین میوه‌ها در میان مردم است؛ با توجه به اهمیت و علاقه به این میوه خوشمزه برآن شدیم تا در این مقاله اطلاعاتی جامع درمورد انواع نهال هلو و روش‌هایی برای داشتن درخت هلو میوه‌ده در زمان کاشت درخت هلو مانند کوددهی، آبرسانی و هرس کردن در اختیار شما قرار دهیم.

اگر قرار باشد که بعنوان نظر کارشناسی چند نوع از ارقام هلو را به شما جهت کاشت معرفی کنیم ارقام زیر میباشد:

نهال هلو زعفرانی

نهال هلو انجیری زعفرانی

بدون شک این 2 رقم یکی از بهترین و محبوب ترین ها جهت کاشت نهال هلو میباشد، این ارقام از نظر کیفیت و طعم و مزه بسیار مناسب و عالی میباشند.

امتیاز کاربران post
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس سریع با کارشناس