انواع بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر

بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر

هنگام احداث باغ گردو در مناطق سردسیر، یکی از مهمترین مسائلی که برای باغداران وجود دارد، انتخاب بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر است. کشور ما سرزمین پهناور است که مناطق مختلف آن، آب و هوای متفاوتی دارد. بنابراین در هنگام احداث باغ گردو، باید نهالی متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه، انتخاب گردد. گردو انواع بسیار متفاوتی دارد. درختان گونه‌های مختلف گردو در برابر سرما و گرما مقاومت یکسانی ندارند؛ بنابراین انتخاب بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه بسیار ضروری است.

مهمترین ویژگی که بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر باید داشته باشد، مقاوم به سرما و دیرگل بودن نهال است. ‌مناطق سردسیر معمولا مناطق کوهستانی و ارتفاعات هستند، بنابراین نهال‌هایی که برای کاشت در مناطق سردسیر انتخاب می‌شوند، باید مناسب کاشت در مناطقی با ارتفاع 2500 متر بالاتر از سطح دریا باشد. حال باید در بین نهال‌هایی که مناسب کاشت در مناطق سردسیر و کوهستانی هستند، بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر انتخاب شود.

بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، علاوه بر ویژگی‌های بالا، باید دارای محصولات مرغوب، باکیفیت و یکدست باشد. همچنین باید میزان باردهی سالیانه این نهال نسبت به گونه‌های دیگر بیشتر باشد تا کاشت آن مقرون به صرفه‌تر باشد. همچنین بهتر است که این نهال زود بازده باشد و از سال اول بازدهی داشته باشد. در ادامه در میان ارقام مختلف گردو، دو نمونه از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، یعنی گردو فرنور و گردو چندلر به شما معرفی شده است.

تعریف نهال گردو مقاوم به سرما

مهمترین ویژگی بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، داشتن مقاومت بالا در برابر سرما است. در مناطق سردسیر، اغلب زمستان‌های بسیار سرد و یخبندان وجود دارد، بنابراین باید نهال‌ گردو که در این مناطق کاشته می‌شود، باید زود خزان باشد تا در هنگام سرمای شدید، در خواب زمستانی فرو رفته باشد تا سرمای زمستان باعث یخ‌زدگی و از بین رفتن درخت گردو نشود. این نهال گردو باید بتواند دمای 20 درجه زیر صفر را در مناطق سردسیر به خوبی تحمل کند.

همچنین در مناطق سردسیر و کوهستانی احتمال سرمای دیررس بهاره وجود دارد. بنابراین، دومین ویژگی مهم بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، دیرگل بودن نهال است تا از سرمای بهاره در امان بماند. شکوفه نهال‌هایی که پس از پایان سرمای سخت زمستان گلدهی می‌کنند، از سرمای زمستان در امان می‌مانند. بنابراین بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، باید در اواخر فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت ماه گلدهی کند.

نهال گردو فرنور؛ بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر

بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، گردو فرنور است. خاستگاه اولیه این گردو کشور فرانسه است. گردو فرنور دارای مغز درشت و به رنگ روشن است. مغز این گردو درصد چربی بالایی دارد و بسیار خوش طعم و باکیفیت است. پوست کاغذی گردو فرنور به راحتی می‌شکند. این ویژگی‌ها سبب شده است که گردو فرنور یکی از محبوب‌ترین ارقام گردو محسوب شود. البته باید یادآور شد که این گردو، بازار صادرات بسیار خوبی دارد.

درختان گردو فرنور مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما دارند و قادر هستند سرمای هوا 20 درجه زیر صفر را به خوبی تحمل کنند. درختان گردو فرنور در صورتی که زمستان‌های بسیار سردی را تجربه کنند، هیچ تاثیری روی کیفیت محصولات نخواهد گذاشت. همچنین این درخت دیرگل است و 13 الی 18 روز پس از دیگر گونه‌ها گلدهی می‌کند. زمان گلدهی این درختان حدودا اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت است. در صورتی که سرمای زمستان تا فصل بهار ادامه داشته باشد، شکوفه‌های گردو فرنور از سرمای بهار در امان می‌مانند.

درختان گردو فرنور در ارتفاعات 1500 تا 2500 متر از سطح دریا بهترین عملکرد را خواهند داشت. بنابراین گردو فرنور جز بهترین نهال گردو در مناطق سردسیر محسوب می گردد.

علاوه بر مقاومت بالا در برابر سرما، درختان گردو فرنور در برابر آفات و بیماری‌های درختان گردو نیز مقاومت چشمگیری دارند. همچنین میزان باردهی و سودآوری سالیانه این درختان نیز بسیار عالی است. می‌توان گفت به طور میانگین از هر هکتار حدود 8 تن گردو مرغوب برداشت می‌شود. مجموع این ویژگی ها سبب شده است که در هنگام انتخاب بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، گردو فرنور یکی از اولین گزینه‌ها باشد.

نهال گردو چندلر؛ رقم دیگر از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر

گردو چندلر، یک رقم دیگر از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر است. زادگاه این گردو دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا است. البته امروزه به دلیل محبوبیت فراوانی که این گردو در سراسر دنیا دارد، در اغلب کشورها کاشت پررونقی دارد. کشور ما نیز یکی از پرورش دهندگان اصلی گردو چندلر است. علاوه بر محصول بی‌نظیر درخت گردو چندلر، چوب این درخت در صنایع مختلف کاربرد دارد و به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین انواع چوب به شمار می‌رود.

گردو چندلر بسیار درشت و خوش طعم است. این گردو نیز از ارقام پوست کاغذی است. درختان گردو چندلر به دلیل اینکه پیوندی هستند و اصلاحاتی بر روی آن‌ها صورت گرفته است، بسیار پربار هستند. به طور میانگین هر درخت گردو چندلر بالغ، حدود 60 الی 70 کیلوگرم گردوی خشک تولید می‌کند. علاوه بر این، عمر اقتصادی درختان گردو چندلر نیز بسیار طولانی است. این ویژگی‌ها، از دلایل اصلی انتخاب گردو چندلر، به عنوان بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر است.

گردو چندلر را به راحتی می توان در مناطق سردسیر، کوهستانی و در ارتفاعات 1500 متر بالاتر از دریا کاشت. درخت گردو چندلر تحمل خوبی در برابر سرما دارد و حتی در دمای منفی 20 درجه، دچار یخ‌زدگی نمی‌شود. گردو چندلر نیز دیرگل است و از سرمای بهاره در امان می‌ماند.

یکی دیگر از دلایل انتخاب گردو چندلر به عنوان بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، بازدهی زودهنگام این نهال است. گردو چندلر از همان سال اول، شروع به بازدهی می‌کند. این یک مزیت بسیار مهم است؛ زیرا که معمولا اغلب درختان دیگر دیر بازده هستند و برای برداشت محصول آن‌ها باید چند سال صبر کرد.

زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر

پس از انتخاب بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر بسیار اهمیت دارد. هر نهال باید با توجه به نوع نهال و شرایط آب و هوایی منطقه در زمان مناسب، کاشته شود تا بتواند رشد و عملکرد مناسبی داشته باشد. در صورتی که نهال در زمان مناسب کاشته نشود، ممکن است خشک شود و از بین برود.

به طور کلی زمان مناسب برای کاشت نهال، زمانی است که نهال در خواب زمستانی به سر می‌برد. خواب زمستانی درختان، از اواسط پاییز شروع شده و تا اواخر زمستان و یا اوایل بهار ادامه دارد. حال باید با توجه به اقلیم آب و هوایی هر منطقه، بهترین زمان کاشت نهال را تعیین کرد.

در مناطق سردسیر، اگر نهال در فصل پاییز کاشته شود، ممکن است سرمای شدید هوا و یخبندان زمستانه، ریشه نهال جوان را ضعیف کند. اگر چه درختان گردو چندلر و فرنور در برابر سرما مقاومت بسیار بالایی دارند، اما در زمانی که نهال تازه کاشته شده است و سازگاری لازم را با شرایط نیافته است، ممکن است سرمای زود هنگام به نهال جوان آسیب بزند. بنابراین بهترین زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر پس از پایان یافتن سرمای شدید زمستان است.

توجه داشته باشید که در اواخر زمستان که هنوز نهال از خواب زمستانی بیدار نشده است و هوا رو به گرمی می‌رود، زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر است. اما در مناطق گرمسیر که امکان یخبندان زمستانه وجود ندارد، شما می‌توانید در فصل پاییز و زمستان نیز نهال خود را به زمین اصلی منتقل کنید.

بنابراین می‌توان گفت، برای تعیین زمان مناسب برای کاشت نهال، باید ابتدا شرایط اقلیمی منطقه را بررسی کرد. در صورتی که شما قصد احداث باغ گردو دارید، پس از انتخاب بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، باید دقت داشته باشید زمان کاشت نهال گردو در مناطق سردسیر از اواخر فصل زمستان تا اوایل فصل بهار (یعنی بعد از اتمام فصل سرد) است. با رعایت این موارد، می‌توانید به موفقیت دست یابید.

 

 

2.5/5 - (4 امتیاز)
نمایش بیشتر

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید آیا نهال گردو در شهرستان آمل هم بازدهی دارد یا خیر مساحت زمین ۱۴۰۰ متر میباشد

    1. با سلام بله مبشه کاشت و بازدهی خوبی داره و بهترین گردو برای منطقه شما فرنور و چندلر هستش

    2. با عرض سلام خدمت کارشناسان عالی اکین نهال بنده میخواهم نظر کارشناسان در مورد کاشت نهال چند لر ودرکل چه نهال زود بازدهی را برای منطقه ما که خنداب یکی از روستا هستیم در استان مرکزی و زمان کشت اواخر زمستان آیا مناسب هست و طریقه تهیه نهال و روش کشت از اکین نهال به چه طریقی است با کمال تشکر

      1. با عرض سلام و وقت به خیر خدمت شما
        امکان بررسی سوالات شما در سایت امکان پذیر نیست .. پیشنهاد ما اینه که لطفاً سوالات خودتونو به شماره ی ( 09307875815 ) ارسال بفرمایید تا به طور تخصصی تر راهنمایی های لازم رو در این خصوص بهتون ارائه بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس سریع با کارشناس