بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران

انواع نهال گردو برای کاشت در مازندران

بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران، کدام گونه است؟ این سوال ممکن است مهمترین دغدغه باغدارانی باشد که تصمیم به احداث باغ گردو در استان مازندران دارند. خوشبختانه، استان مازندران به دلیل وجود رودهای پر آب و میزان بارندگی بسیار بالا، با بحران کم آبی مواجه نشده است. به همین دلیل، طی سال‌های گذشته، پرورش بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران، رونق گرفته است.

گردو یکی از پربازده ترین و پرسودترین انواع نهال است. استان مازندران به دلیلی مجاورت با دریای خزر، زمین حاصلخیزی دارد. در استان مازندران در شهرستان‌های ساری، سوادکوه شمالی، نکا و بهشهر پرورش نهال گردو رواج بیشتری دارد. بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران، باید با توجه منطقه جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مازندران انتخاب شود. آب و هوای این استان، معمولا برای کاشت اغلب انواع گردو مناسب است. در ادامه چند مورد از بهترین نونه‌های نهال گردو که مناسب کاشت در استان مازندران هستند میزان باردهی بالاتری دارند، معرفی شده است. این نهال‌ها عبارتند از:

  1. نهال گردو چندلر
  2. نهال گردو فرنور
  3. نهال گردو ژنوتیپ
  4. نهال گردو دماوند
  5. نهال گردو تویسرکان

نهال گردو چندلر؛ معروف‌ترین و بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران

معروف‌ترین و بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران، گردو چندلر است. زادگاه اولیه این گردو دانشگاه کالیفرنیا در ایالت متحده امریکا است. درختان گردو یکی از قدیمی‌ترین انواع گردو به شمار می‌رود. کاشت گردو چندلر در سراسر دنیا بسیار رواج دارد. در کشور ما و استان مازندران نیز، گردو چندلر به عنوان یکی از انواع بهترین نهال گردو به شمار می‌رود.

گردو چندلر بسیار مرغوب است و مغز درشت و خوش طعمی دارد. درختان گردو چندلر بسیار زودبازده و پربازده است. از هر هکتار می‌توان حدود 7 تن گردو چندلر مرغوب برداشت کرد. به طور میانگین، می‌توان گفت سالانه هر درخت گردو چندلر، حدود 70 کیلو گردوی خشک تولید می‌کند؛ به همین جهت، گردو چندلر به عنوان بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران به شما می‌رود. این گردو، صادرات بسیار خوبی نیز دارد.

برای افزایش باردهی و بهبود کیفیت محصول گردو چندلر، بهتر است از گرده افشان فرانکت برای  باروری این نهال استفاده کرد. این درختان در ارتفاعات 0 تا 1500 متر از سطح دریا، بهترین عملکرد را خواهند داشت. این درختان در مقابل سرمای زمستانه و بهاره تحمل بسیار بالایی دارند. این ویژگی‌ها سبب شده است که گردو چندلر، بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران محسوب شود.

نهال های گردو فرنور؛ یکی ازانواع بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران

 گونه دیگر از بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران، نهال فرنور است. منشا اولیه گردو فرنور، فرانسه است. پوست گردو فرنور کاغذی و مغز آن چرب و با کیفیت است. از هر هکتار از زمین زیر کشت گردو فرنور، حدود 8 تن گردو برداشت می‌شود. عمر اقتصادی این درخت بسیار بالا و بیش از 100 سال است. به همین جهت پرورش گردو فرنور، بسیار اقتصادی و پرسود است. درخت گردو فرنور در برابر آفات و بیماری نیز مقاومت خوبی دارد.

درختان گردو فرنور در برابر سرمای شدید زمستان و گرمای تابستان بسیار مقاوم هستند. این درخت به دلیل زودخزان بودن و دیر برگده و دیرگل بودن، مقاومت خوبی در برابر سرمای بهاره دارد. به همین جهت گردو فرنور بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران، به خصوص در مناطق بسیار سردسیر، ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان است. به طور کلی این گردو،مناسب کاشت در ارتفاعات 1500 تا 2500 متر بالاتر از سطح دریا است.

نهال گردو ژنوتیپ برتر

نهال گردو ژنوتیپ یکی دیگر از ارقام بهترین نهال گردو برای کاشت در استان مازندران است. این گردو از ارقام اصلاح یافته است و به همین دلیل بسیار مرغوب و با کیفیت است. این گردو درشت و تخم مرغی شکل است. مغز گردو چرب و خوش طعم است. گردو ژنوتیپ از ارقام پوست کاغذی است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های گردو ژنوتیپ، باردهی از سال اولیه پس از کاشت است. میزان باردهی این درخت نیز بسیار عالی است و هر هکتار حدود 10 تن باردهی می‌کند. درخت گردو ژنوتیپ برای کاشت در مناطقی با ارتفاع 0 تا 2500 متر بالاتر از سطح دریا مناسب است. گردو ژنوتیپ در مناطق که میزان رطوبت هوا زیاد است و همچنین مناطق سرد سیر، رشد بسیار خوبی دارد. این درختان تحمل بسیار بالایی در برابر آفات و بیماری دارند. این ویژگی‌ها سبب شده است که گردو ژنوتیپ بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران به شمار برود.

درخت گردو تویسرکان

درخت گردو تویسرکان بومی منطقه تویسرکان در استان همدان است. اما به دلیل سازگاری بسیار عالی با آب و هوای استان مازندرران، بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران محسوب می‌شود. این نهال یکی از قدیمی‌ترین ارقام گردو است که بسیار پربار و پربازده است.

گردو تویسرکان به شکل بیضی است و دارای پوست نازکی می‌باشد. حدود 50 درصد از گردو را مغز تشکیل می‌دهد. گردو تویسرکان در برابر سرما و آفات نیز مقاومت بسیار خوبی دارد.

درخت گردو دماوند:

گردو دماوند یکی از محبوب‌ترین و بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران است. این نهال برای کاشت در ارتفاعات و مناطق کوهستانی و کوهپایه‌ای استان مازندران، بسیار مناسب است. گردو دماوند به شکل تخم مرغی و کشیده است. 47 درصد از گردو را مغز آن تشکیل می‌دهد. مغز گردو دماوند به رنگ قهوه‌ای روشن است.

درختان گردو دماوند از سال هفتم باردهی خود را آغاز می‌کنند. باردهی این درختان نسبت به ارقام گردو چندلر، فرنور و ژنوتیپ کمتر است و از هر هکتار حدود 3.5 تن محصول برداشت می‌شود. البته قیمت این نهال نیز به نسبت کمتر می‌باشد. این درختان بسیار مرتفع هستند و تا ارتفاع حدود 20 متر رشد می‌کنند.

تهیه بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران

همان‌طور که در قسمت‌های بالا مطالعه کردید، بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران، با توجه به شرایط آب و هوایی این استان تعیین می‌شود. آب وهوای استان مازندران  معتدل و مرطوب کوهستانی است. میزان بارش باران در این استان بسیار بالا است و اما بارش برف معمولا کمتر است.

با در نظر گرفتن این شرایط، ما چند نمونه از بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران را معرفی کردیم. شما می‌توانید با کاشت این ارقام در استان مازندران به موفقیت‌های بزرگی دست یابید. خوشبختانه در استان مازندران مشکل کم آبی وجود ندارد و پرورش اغلب محصولات بسیار پرسود است؛ به همین جهت در سال‌های اخیر، افراد بسیاری به کاشت بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران تمایل دارند.

البته نکته بسیار مهم در تهیه بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران، کیفیت نهال‌های خریداری شده است. شما می‌توانید بهترین نهال گردو برای کاشت در مازندران را از نهالستان اکین نهال با بالاترین کیفیت تهیه نمایید. همچنین کارشناسان نهالستان، شما را در انتخاب مناسب‌ترین گونه نهال گردو، راهنمایی خواهند کرد.

 

1/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من قطعه زمین حدود هزار متری در منطقه جلگه ای شمال دارم سوالم اینه اصلا تو منطقه نزدیک سطح دریا از نظر ارتفاع و آب و هوای مرطوب منطقه گردو قابل کشت است البته در این مناطق گردو های بومی که درختان خیلی بزرگ میشه وجود داره ولی من منظورم گردو های پر بازده اصلاح شده که خیلی قدشان بزرگ نشود و اینکه اگر قابل کشت باشد اصلا کاشت گردو در زمین هزار متری توجیه اقتصادی داره اگه راهنمایی کنید خیلی لطف کردید.

    1. با عرض سلام
      بله میشه گردوی پیوندی و اصلاح شده کاشت کرد. راجب توجیه اقتصادی باید جوانب دیگر سنجیده شود.
      جهت مشاوره تخصصی با کارشناسان ما از طریق شبکه ها اجتماعی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس سریع با کارشناس