بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر

بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر

از مسائلی که ممکن است هنگام احداث باغ گلابی برای باغداران ایجاد شود این است که: بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر چیست؟ بهترین نهال گلابی که می­توان در مناطق گرمسیر کاشت، چیست؟ معمولا افراد زمانی که تصمیم به کاشت گلابی در باغ یا باغچه خود را دارند، مایل هستند که بهترین نهال گلابی را انتخاب نمایند. بهترین نهال گلابی به دو دسته مناسب مناطق سردسیر و مناسب مناطق گرمسیر تقسیم می­شود.

در هنگام خرید بهترین نهال گلابی باید توجه داشته باشیم که این نهال با شرایط آب و هوایی منطقه کاشت مطابقت داشته باشد؛ زیرا در غیر این­ صورت ممکن است رشد نهال یا باردهی آن مختل شود. بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر باید در برابر سرمای مقاومت بالایی داشته باشد و بتواند از یخبندان­های زمستانه در امان بماند. بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر باید بتواند دماهای زیر صفر را به خوبی تحمل کند. زیرا این نهال­ها اغلب در مناطق کوهستانی و ارتفاعات کاشت می­شود.

نهال گلابی برای مناطق سردسیر

همچنین یکی دیگر از ویژگی­های بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر دیرگل بودن نهال است. زیرا در مناطق سردسیر و کوهستانی احتمال سرمای بهاره فراوان است. بنابراین در صورتی که زمان گلدهی نهال زودتر باشد، ممکن است در اولین سرمای بهاره گل­ها بریزند. نهال­های گلابی دیر گل مناسب ترین نهال های گلابی برای مناطق سردسیر است.

معمولا اغلب درختان گلابی در مناطق سردسیر و معتدل کاشته می شوند. اما فاکتورهای دیگر برای تعیین بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر، کیفیت محصول، میزان باردهی نهال و مقابله با آفت و … نیز می باشد. برای نمونه به عنوان بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیری می­توان از گلابی بیروتی، گلابی درگزی، گلابی سیبری نام برد. در ادامه به توضیح مختصر هر یک از این نهال ها می­پردازیم.

نهال گلابی درگزی؛ اولین و بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر

نهال گلابی درگزی را می توان به عنوان بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر نام برد. گلابی درگزی یکی از بهترین انواع گلابی در دنیا می باشد که دارای طعم و عطر فوق العاده و بی نظیری است. رنگ پوست گلابی درگزی سبز و یا زرد می­باشد که بخشی از آن هاله سرخ دارد. این گلابی درشت بوده و حدود 300 الی 400 گرم وزن دارد. یکی دیگر از فاکتورهایی که گلابی درگزی را به عنوان بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر کرده است، قابلیت ماندگاری بسیار خوب آن می­باشد. این گلابی تا 7 ماه در انبار با حفظ کیفیت اولیه باقی می­ماند.

نهال گلابی برای مناطق سردسیر

نیاز سرمایی نهال گلابی درگزی 600 الی 1500 ساعت سرمای زمستانه می­باشد. بنابراین کاشت آن در مناطق سرد و معتدل مناسب است تا از تامین نیاز سرمایی نهال اطمینان حاصل کرد.

درخت گلابی درگزی باردهی بسیار خوبی نیز دارد و در هر هکتار حدود 50 تن تولید محصول می­کند. این گلابی بسیار دیررس است و در ماه مهر می­رسد. عمر مفید درخت گلابی درگزی حدود 30 سال است. یکی دیگر یکی از مزیت­های این درخت مقاومت بسیار بالای آن در مقابل] با آفات و بیماری به خصوص آتشک است.

نهال گلابی سیبری؛ دومین بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر

نهال گلابی سیبری نیز یکی دیگر از بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر است. این گلابی به شکل گرد و متقارن و به رنگ سبز مایل به زرد است. گلابی سیبری بسیار خوش طعم و آبدار است. اندازه گلابی­ها متوسط است و هر کدام حدود 150 گرم وزن دارند. این گلابی نیز به دلیل ماندگاری خیلی خوب در انبار به مدت 6 ماه بسیار محبوب است.

نیاز سرمایی درخت گلابی سیبری برای برخاستن از خواب زمستانی حدود 600 الی 1500 ساعت سرمای زیر 7 درجه است. برای تامین این نیاز سرمایی باید در مناطق سرد و کوهستانی کاشته شود. حداکثر ارتفاع درخت گلابی سیبری حدود 4 الی 5 متر می­باشد. اما شاخه و برگ­های این نهال تراکم بالایی دارند. یکی از مزیت­های اصلی بهترین نهال گلابی تحمل بسیار بالا در برابر خشکی و کم آبی است.

زمان برداشت گلابی سیبری، ماه مهر است. یکی از دلایل انتخاب گلابی سیبری به عنوان بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر بازدهی چشمگیر آن می­باشد. این نهال قادر است در هر هکتار حدود 60 تن باردهی داشته باشد. همچنین این نهال عمر مفید نسبتا خوبی دارد و تا 40 سال باردهی خوبی خواهد داشت.

نهال گلابی بیروتی

گلابی بیروتی همان گونه از نام نهال مشخص است بومی لبنان است. این گلابی به شکل مخروطی و رنگ زرد مایل به سبز است. گلابی­ها اندازه درشتی دارند و حدود 250 گرم وزن دارند. طعم شیرین و بافت آبدار گلابی، باعث شده است به عنوان یکی از پرفروش­ترین و معروف­ترین انواع گلابی باشد. مقاومت بسیار بالای نهال گلابی در برابر سرما باعث شده است که این نهال به عنوان بهترین نهال گلابی برای مناطق سردسیر شناخته شود.

نهال گلابی برای مناطق سردسیر

در اوایل مرداد زمان برداشت گلابی بیروتی است. درخت گلابی بیروتی یکی از پربارترین درختان گلابی است. این نهال در هر هکتار حدود 40 الی 50 تن گلابی مرغوب تولید می­کند. با کاشت این نهال می توان حدود 35 الی 40 سال از بازدهی بسیار بالای نهال بهره­­مند شد.

بهترین نهال گلابی برای مناطق گرمسیر

برخی از درختان گلابی دارای محصولاتی با کیفیت کمیت بالا می­باشند و می­توان گفت جز بهترین نهال گلابی می­باشند؛ اما این نهال­ها در برابر سرمای شدید زمستان حساس می­باشند و قادر به تحمل یخبندان زمستانه نمی­باشند. برخی دیگر از این نهالها نیز به دلیل زودگل بودن، در مناطق سردسیر که دارای سرمای بهاره هستند، امکان کاشت ندارند. بنابراین این نهال­ها باید در ارتفاعات کم و مناطق معتدل و گرمسیری کاشته شوند.

بهترین نهال گلابی برای مناطق گرمسیر، گلابی اسپادانا می­باشد. منشا اصلی این گلابی کشور ایتالیا است. اما امروزه در سراسر دنیا و به خصوص ایران کشت آن رایج است. در قسمت­های مختلف کشور ما و به ویژه نواحی شمالی کاشت این نهال رونق فراوانی دارد. گلابی اسپادانا مخروطی شکل بوده و رنگ آن سبز مایل به خاکستری است. اندازه این گلابی متوسط است و در ماه مرداد قابل برداشت است.

میزان باردهی بهترین نهال گلابی برای مناطق گرمسیر حدود 60 تن در هر هکتار است. بنابراین کاشت این نهال بسیار اقتصادی و سودآور می­باشد. درخت گلابی اسپادانا حدود 40 الی 50 سال باردهی اقتصادی خواهد داشت.

5/5 - (1 امتیاز)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس سریع با کارشناس