احداث باغ گردو

احداث باغ گردو مانند هر فعالیت دیگری قبل از شروع نیاز به تخصص و یادگیری دارد. برای مثال یکی از مهم ترین مراحل، بررسی منطقه مورد نظر برای احداث باغ گردو از نظر شرایط آب و هوایی، ارتفاع از سطح دریا، نوع خاک و کیفیت آب و … می باشد. انتخاب نهال گردو مناسب خود یکی از موارد با اهمیت در احداث باغ گردو میباشد.

انتخاب گونه نهال مناسب با شرایط اقلیمی موجود نیز یکی از مهمترین فاکتورهای داشتن محصول با کیفیت می باشد. پس میتوان گفت خرید نهال از مهمترین بخش های احداث باغ گردو می باشد.

اهمیت احداث باغ گردو

گردو یکی از مهم ترین محصولات باغی ایران است و دومین محصول خشکباری ایران می باشد. ایران پس از چین و آمریکا سومین تولید کننده ی گردو در دنیا می باشد. امروزه نهال گردو به دلیل سود بالا حکم طلا را دارد. هر درخت گردو پس از رشد به طور متوسط سالانه 18 کیلوگرم محصول می دهد. این محصولات می تواند هم در داخل کشور به فروش برسد و هم می تواند به کشورهای دیگر صادر شود.

درخت گردو معمولا عمر طولانی دارد و تا سال ها شما می توانید محصولات آن را برداشت کنید. البته معمولا با افزایش سن درخت میزان محصول نیز افزایش می یابد. پس شما در زمان احداث باغ گردو نیاز به سرمایه اولیه برای خرید و کشت نهال دارید ولی پس از آن تا سال ها نیاز به خرید دوباره ی نهال نیست.

البته باید در نظر داشته باشید که حداقل تا ده سال زمان نیاز است تا نهال ها به درخت تبدیل شوند تا سرمایه ی اولیه ی شما باز گردد. با کاشت نهال های پیوندی می توان بعد از 5 سال به محصول رسید. بنابراین احداث باغ گردو یک سرمایه گذاری بلند مدت با بازدهی بسیار بالا می باشد.

شرایط مناسب برای احداث باغ گردو

شرایط مناسب جهت شروع به کار در زمینه کاشت و برداشت گردو بستگی به عواملی مختلفی دارد، هر کدام از این موارد دارای توضیحات مفصلی میباشد که در اینجا به مختصر توضیحات بسنده شده. در مورد هر کدام از موارد میتوانید در مقالات تخصصی آن مورد که در وبسایت نهالستان آکین نهال منتشر شده مطالعه بفرمایید. تعدادی از موارد مهم و قابل بررسی در این زمینه عبارتند از:

ارتفاع از سطح دریا برای درخت گردو

برای احداث باغ گردو ارتفاع مناسب 800 تا 2500 متر از سطح دریا می باشد البته گونه های مختلف درخت گردو در ارتفاعات متفاوت رشد می کنند. برای مثال:

  • درختان گردوی محلی، چندرلر، چدرو، هارتلی، اسراییلی و فرانکفورت در ارتفاع 0 تا 1200 متر به خوبی رشد می کنند.
  • درخت گردوی فرنور و وارتیه در ارتفاع 1200 تا 2000 متر از سطح دریا به خوبی کار می کنند.

اب و هوای مناسب

همان طور که می دانیم هر نوع گیاه به شرایط آب و هوایی خاصی نیاز دارد. درخت گردو برای رشد نیاز به آب و هوای مدیترانه ای دارد. ( یعنی زمستان های سرد ولی تابستان های معتدل) این موارد از شرایط احداث باغ گردو و نگهداری از این درختان میباشد.

برای اینکه درختان گردو محصول دهی مناسب داشته باشند دمای مناسب 18 الی 22 درجه سانتی گراد می باشد. حداکثر درجه حرارت 37 درجه برای رشد درخت گردو ضروری است و در دمای بالاتر از 38 درجه پوست گردو می سوزد و مغز گردو چروک و تیره می شود و به پوست گردو می چسبد در اصطلاح به این حالت گردوی کال می گویند.

در زمستان نیز هنگام خواب زمستانی درخت گردو تحمل سرمای 20 درجه زیر صفر را نیز دارد. درخت گردو به دمای 5 تا 78 درجه نیاز دارد تا از خواب زمستانی بیدار شود و به فعالیت خود ادامه دهد.

بعد از بیدار شدن از خواب زمستانی دمای کمتر از -5 درجه باعث سرمازدکی گل های باز شده می شود و دمای کمتر از -7 درجه باعث سرمازدگی جوانه های زایشی می شود. بنابراین گردو به سرمای دیررس فصل بهار حساس می باشد.

آبیاری مناسب باغ گردو

نیاز آبی سالانه برای باغ گردو 8 الی 10 هزار متر مکعب به ازای هر هکتار می باشد. البته در آبیاری قطره ای نیاز آبی کمتر می باشد و به 6 الی 8 هزار متر مکعب به ازای هر هکتار است. آبیاری قطره ای علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، موجب کاهش بیماری های قارچی و خاکزی می شود.

البته برای آبیاری درخت گردو از روش دیمی نیز می توان استفاده کرد اما این روش باردهی کمتر و عمر اقتصادی کوتاه تری دارد. همین طور در این روش درختان در برابر آفات و بیماری ها آسیب پذیرتر هستند.

برای اطمینان از مناسب بودن آب منطقه برای احداث باغ گردو و آبیاری گردوها می توان از آزمایشگاه تجزیه خاک و نتیجه آزمایش آب محل مورد نظر کمک گرفت.

خاک مناسب کاشت نهال گردو

قبل از احداث باغ گردو یکی از مهمترین اقدامات بررسی خاک محل مورد نظر می باشد. برای این کار بهتر است مقداری از خاک محل مورد نظر را به آزمایشگاه تجزیه خاک ببریم تا آزمایش های مورد نیاز انجام شود.

در آزمایشگاه میزان حاصل خیزی خاک، وجود مواد معدنی و میزان اسید موجود در خاک بررسی می شود. درخت گردو در خاک های اسیدی رشد مناسبی ندارند. در صورتی که مواد معدنی خاک به میزان مناسب نبود می توان از کودهای مناسب استفاده کرد.

Ph مناسب برای پرورش درخت گردو حداقل 5.6 و حداکثر 5.7 می باشد چون در این صورت جذب مواد غذایی از خاک بهتر صورت می گیرد.  ولی در ایران معمولا ph خاک بالاتر از این میزان می باشد. بنابراین برای پرورش محصولات باید قبل از هرکاری میزان اسیدیته خاک را کاهش داد.

خاک های رسی سنگین برای پرورش گردو به هیچ وجه مناسب نیست. خاک مناسب برای رشد و پرورش گردو خاک نیمه سنگین شنی رسیز لومی است. خاک لومی خاکی است که از موارد زیر تشکیل شده باشد:

شن و ماسه کمتر از 52 درصد

گل و لای و سیلت 28 تا 50 درصد

خاک رس 7 تا 27 درصد

خاک لومی ایده آل ترین خاک برای باغبانی می باشد زیرا بافت متخلخل آن موجب می شود تا آب با سرعت مناسب در آن حرکت کند و گیاهان به میزان مناسبی از آب دسترسی داشته باشند.

درخت گردو تا عمق 3 متر یا بیشتر هم می تواند در خاک نفوذ داشته باشد. بنابراین قبل از احداث باغ گردو باید میزان عمق خاک محل مورد نظر را بررسی کنیم.

مراحل احداث باغ گردو

پس از انتخاب مکان مناسب برای احداث باغ گردو باید محل مورد نظر برای کشت نهال ها آماد سازی شود. برای مثال شکستن کلوخه ها، کندن علف های هرز و اصلاح زهکشی در صورت لزوم.

فاصله ی مناسب نهال ها در احداث باغ گردو

درخت گردو تا ارتفاع 25 متر رشد می کنند و پس از رشد کامل دارای تاج گسترده ای هستند. بنابراین ما در هنگام کاشت نهال ها فاصله مناسب درنظر بگیریم تا درختان در آینده، فضای مناسبی برای رشد تاج های خود داشته باشند. معمولا فاصله 7 متر از هر طرف برای کاشت درختان گردو در نظر می گیرند.

نورگیری درخت گردو

درخت گردو برای رشد کافی و تولید محصول بیشتر و مرغوب نیاز به دریافت نور کافی دارد. برای نورگیری بهتر باید فاصله مناسب بین نهال ها در نظر گرفته شود.

برای نورگیری بهتر درختان گردو، ردیف های کشت نهال باید به این صورت باشد که حرکت بین ردیف ها شمال- جنوبی باشد. زیرا در این صورت درختان می توانند صبح ها از سمت شرق و عصرها از سمت غرب نورگیری کنند.

گرده افشانی

گرده افشانی گردو معمولا توسط باد انجام می شود. برای گرده افشانی و باروری مناسب درختان، 8 تا 10 درصد درختان باغ گردو باید از انواع گرده زا باشند. این درختان گرده زا باید در میان درختان اصلی قرار بگیرد و بیشتر در سمتی قرار داشته باشند که در جهت وزش بادهای بهاری باشند.

زمان کاشت نهال های گردو

کشت پاییزه

به طور عمده در مناطقی که زمستان ها سرمای شدیدی ندارند، نهال ها در فصل پاییز و در ماه های آبان و آذر کاشته می شوند. در این نوع کشت، ریشه نهال در هنگام خواب زمستانی رشد مناسب دارد و به خاک باغ عادت می کند. بنابراین در بهار آینده رشد بهتری خواهد داشت.

کشت زمستانه

در مناطقی که دارای زمستان های سرد هستند باید نهال ها پس از تمام شدن سرما کاشت. در این نوع کشت نهال ها را در اواخر بهمن، اسفند و یا در اوایل بهار می کارند.

کشت سبز

نهال های پیوندی معمولا به صورت نهال گلدانی ارایه می شوند. نهال های پیوندی به طور کامل با خاک اطراف ریشه کاشته می شوند. بنابراین می تواندد در زمانی که برگدار هستند نیز به باغ گردو منتقل شوند. بهترین زمان برای کشت سبز اردیبهشت و اوایل خرداد و یا شهریور و مهر است.

در این حالت تا سال آینده نهال به طور کامل با محیط سازگار می شود. ما بعنوان پیشنها مناسب جهت کاشت گردو چلندر را پیشنهاد میکنیم.

1.5/5 - (2 امتیاز)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس سریع با کارشناس