بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان

راهنمای خرید بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان

آیا استان گیلان برای کاشت نهال گردو مناسب است؟ بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان کدام نوع است؟ استان گیلان یکی از استان‌های شمالی و سرسبز ایران است. این استان به دلیل همجواری با دریا، بسیار حاصلخیز است؛ بنابراین ممکن است باغداران بسیاری در این استان، تصمیم به کاشت گردو بگیرند. اما سوالی که مطرح می‌شود آیا امکان کاشت گردو در استان گیلان وجود دارد؟ چگونه بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان را انتخاب کنیم؟

در ابتدا باید گفت، خوشبختانه امکان پرورش گردو در گیلان وجو دارد. اما باید توجه کرد که یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام انتخاب نهال گردو، شرایط اقلیمی منطقه کاشت و ارتفاع از سطح دریا است. بنابراین بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان، باید با توجه به میزان بارش باران زیاد، رطوبت و سرمای متوسط این استان انتخاب شود. همچنین این درختان باید باردهی خوبی نیز در این منطقه داشته باشند.

اگر نهال گردو بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه خریداری گردد، با وجود کیفیت بالای نهال خریداری شده، ممکن است در این استان، باردهی خوبی نداشته باشد. در ادامه مطالب، نکات بیشتری را در این زمینه شرح می‌دهیم.

بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان

همان‌طور که ذکر شد بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان، باید با بررسی و توجه به آب و هوای این استان انتخاب گردد. مهمترین نکته در رابطه با آب و هوای استان گیلان، میزان بارندگی بسیار بالا در تمام طول سال است. به طور میانگین میزان بارش سالیانه این استان حدود 1200 تا 1800 میلی متر است. البته گاهی اوقات ممکن است میزان بارندگی سالیانه تا 2400 میلی متر هم برسد. به طور کلی، آب و هوای استان گیلان هیرکانی است. آب و هوای هیرکانی یعنی میزان رطوبت بسیار بالا و بارندگی زیاد است.

با توجه به حساسیت درختان گردو به رطوبت شدید، ممکن است برخی از افراد به اشتباه فکر کنند که پرورش گردو در گیلان موفقیت آمیز نخواهد بود. اما باید گفت به دلیل بادهای شدید و طوفان‌های‌بسیار در استان گیلان، رطوبت هوا تا میزان زیادی کاهش می‌یابد و در نتیجه بیماری‌ها و آفات درختان گردو نیز کاهش پیدا می‌کند. بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان بهتر است در برابر آفات و بیماری نیز مقاوم باشد.

یکی دیگر از نکات مهم در پرورش نهال، در نظر گرفتن بازه دمایی منطقه است. حداکثر دمای این استان، 30 درجه سانتی گراد و حداقل دمای آن 10 درجه زیر صفر ثبت شده است. به دلیل اینکه ممکن است، دمای هوای برخی از روزهای زمستان در این استان به شدت کاهش یابد، برای جلوگیری از یخ‌زدگی درختان باید نهال‌های گردو مقاوم به سرما انتخاب شوند. بنابراین، یکی دیگر از ویژگی‌های بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان، مقاومت بالا در برابر سرمای زمستانه است.

با توجه به نکات ذکر شده، چند نمونه از بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان عبارتند از:

  1. درخت گردو چندلر
  2. نهال گردو فرنور
  3. درخت گردو ژنوتیپ
  4. درخت گردو کانادایی

در ادامه، ویژگی‌های هر یک از ارقام بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان شرح داده شده است.

نهال گردو چندلر؛ بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان

گردو چندلر یک از انواع بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان است. منشا اولیه این گردو آمریکا است و یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین انواع گردو به شما می‌رود. درختان گردو چندلر از پربارترین ارقام گردو است و از هر هکتار می‌توان بیش از 7 تن گردو مرغوب برداشت کرد.

این گردوها درشت و خوشم‌طعم هستند. پوست گردو چندلر، کاغذی است. حدود 60 درصد از گردو را، مغز آن تشکیل می‌دهد. وزن خالص مغز گردو چندلر حدود 14 گرم است و به رنگ سفید روشن می‌باشد. این گردو یکی از بهترین ارقام برای صادرات به شمار می‌رود.

بهترین نهال گردو چندلر برای کاشت در گیلان، باید در ارتفاع 0 تا 1500 متر بالاتر از سطح دریا پرورش یابد. درختان گردو چندلر مقاومت مناسبی در برابر سرمای زمستانه دارند. همچنین این درختان به دلیل دیرگل بودن نسبت به سرمای بهاره نیز مقاوم هستند؛ به همین علت یکی از انواع بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان است.

نهال گردو فرنور

یکی دیگر از انواع بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان، گردو فرنور است. زادگاه این گردو کشور فرانسه است.گردو فرنور یکی از مرغوب‌ترین و پرمغرترین انواع گردو است. وزن خالص مغز آن حدود 13 گرم و رنگ روشنی دارد. مغز گردو فرنور چرب و خو‌ش طعم است. این گردو پوست کاغذی دارد و به راحتی می‌شکند.

درختان گردو فرنور حدود ۱۰۰ سال باردهی اقتصادی دارند. این گردو یکی از پرسودترین و پربارترین درختان گردو است و سالانه هر هکتار حدود ۸ تن باردهی دارد. بنابراین اگر بخواهیم از بین بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان، پرسودترین نوع را انتخاب کنیم، گردو فرنور یکی از بهترین گزینه‌ها است.

یکی دیگر از مزیت‌های اصلی درخت گردو فرنور، مقاومت قابل توجه آن در برابر بیماری‌ها و آفات درخت گردو است. گردو فرنور برای کاشت در ارتفاعات 0 تا 3000 متر مناسب است. این نهال در برابر سرمای زمستانه و سرمای بهاره مقاومت بسیار خوبی دارد.

نهال گردو ژنوتیپ

گردو ژنوتیپ به عنوان یک نهال اصلاح نژاد یافته، یکی دیگر از انواع بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان محسوب می‌شود. این نهال بومی کشور ایران است و با شرایط آب وهوایی ایران سازگار خوبی دارد. این نهال در برابر سرمای زمستان بسیار مقاوم است و به دلیل دیرگل بودن در برابر سرمای بهاره نیز مقاومت خوبی دارد.

درختان گردو ژنوتیپ باید در ارتفاعات بین 0 تا 2500 متر بالاتر از دریا کاشته شود. یکی دیگر از ویژگی های گردو ژنوتیپ، مقاومت بسیار بالای آن در برابر بیماری‌ها و آفات درختان گردو است که آن را به بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان، تبدیل کرده است.

گردو ژنوتیپ بسیار درشت، با کیفیت و خوش طعم است و درصد مغز آن حدود 65% است. درختان گردو ژنوتیپ زودبازده و پربازده می‌باشند. شما می‌توانید با پرورش این گردو، از هر هکتار حدود 10 تن گردو برداشت کنید. یکی دیگر از مزیت‌های این نهال ارتفاع کوتاه درخت گردو ژنوتیپ است. این درخت حداکثر تا ارتفاع 6 متر رشد می‌کند و برداشت محصول به نسبت راحت‌تر است.

نهال گردو کانادایی

نهال گردو کانادایی نیز به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی استان گیلان، یکی از ارقام بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان است. درختان گردو کانادایی زود خزان هستند و در 15 الی 20 آبان به خواب زمستانی می‌روند. بنابراین از سرمای پاییز و زمستان در امان می‌مانند. همچنین این درختان از ارقام دیر برگده و دیرگل هستند و در نتیجه از سرمای بهاره نیز مصون هستند.

گردو کانادایی نیز بسیار درشت و با کیفیت است. پوست گردو کاغذی است و حدود 65 درصد از گردو را مغز آن تشکیل می‌دهد. درختان گردو کانادایی از پربازده‌ترین ارقام گردو هستند و در صورتی که رسیدگی ایده آل انجام شود، بیش از 10 تن در هکتار باردهی خواهند داشت. عمر اقتصادی این درخت نیز بیش از 100 سال است. بنابراین درختان گردو کانادایی از پربارترین و بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان هستند.

درختان گردو کانادایی برای کاشت در ارتفاعات 0 تا 3000 متر مناسب هستند. بنابراین در استان گیلان می‌توان این گردو را پرورش داد. یکی از مهمترین ویژگی‌های درخت گردو کانادایی، مقاومت بسیار بالای آن در برابر آفات و بیماری است. این درخت خود گرده افشان است و برای باردهی نیاز به ارقام دیگر ندارد.

انتخاب بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان

حال که با ویژگی‌های بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان آشنا شدید، باید یادآور شد که ارتفاعات مناطق مختلف گیلان نیز با یکدیگر تفاوت دارد. برای مثال ارتفاع شهر رشت از سطح دریا، 8 متر است. اما مناطقی مانند منجیل در ارتفاعات بسیار بالا هستند و در ارتفاع حدود 2000 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارند؛ بنابراین در هنگام انتخاب نهال گردو مناسب برای کاشت در استان گیلان، ارتفاع منطقه را نیز در نظر داشته باشید.

شما می‌توانید در بین ارقام مختلف نهال گردو، با توجه به فاکتورهایی از قبیل دما، رطوبت، ارتفاع از سطح دریا و میزان بارندگی بهترین نهال گردو برای کاشت در گیلان را انتخاب کنید. علاوه بر این کارشناسان ما می‌توانند شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی کنند.

 

3.2/5 - (5 امتیاز)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس سریع با کارشناس