نکات مهم بهترین زمان کاشت نهال

نکات مهم در مورد بهترین زمان کاشت نهال در مناطق مختلف

بهترین زمان کاشت نهال یکی از اطلاعات مهمی است که باید حتما قبل از کاشت نهال دانست. کاشت نهال و نگهداری از آن مانند پرورش و بزرگ کردن کودک است؛ به همان اندازه نیاز به مراقبت و دانش کافی دارد تا ثمره‌اش درختی پرحاصل و تنومند باشد. بهترین زمان کاشت نهال در میوه‌های مختلف و همچنین در مناطق مختلف متفاوت است که با دانستن این اطلاعات می‌توانید بهترین نتیجه را از تلاش های خود در زمینه باغداری کسب کنید.

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که به فکر ساختن یک باغ یا باغچه برای خود هستید یا می‌خواهید نهال‌های کوچک جدیدی به باغ خود اضافه کنید اما بهترین زمان کاشت آن را نمی‌دانید با ما همراه باشید تا در طول این مقاله جواب تمامی سوالاتتان را بگیرید. خرید نهال با تحقیق بررسی های کامل میتواند نتایج مطلوب تری برای شما داشته باشد.

بهترین زمان کاشت نهال چه زمانی است؟

این مرحله یکی از مهمترین مراحل موجود است که موضوع اصلی مقاله است و در ادامه به طور کامل شرح داده خواهد شد؛ بهترین زمان کاشت نهال در اواخر پاییز یا اواخر زمستان است، البته این زمان در مورد زمان کاشت نهال گلدانی متفاوت میباشد. یعنی زمان‌هایی که درختان در حال رویش مجدد و بیدار شدن از خواب زمستانی هستند و قابلیت رشد و جوانه زنی دارند. اما انتخاب این که کدام فصل بهترین زمان کاشت است در ادامه توضیح داده می‌شود.

بهترین زمان کاشت نهال

تا این قسمت تمام اطلاعات مفید درباره بهترین زمان کاشت نهال را خواندید؛ اکنون زمان آن رسیده درباره مهمترین اصل یعنی بهترین زمان کاشت نهال توضیحاتی ارائه دهیم. کشاورزان اغلب درانتخاب بهترین زمان کاشت بحث‌های زیادی می‌کنند، باید بهترین زمان کاشت درخت را دانست و در زمان مناسب اقدام به این کار کرد تا بهترین نتیجه را گرفت.

برخی از افراد فکر می‌کنند هر زمان که دوست داشته باشند و بخواهند می‌توانند نهال خریداری کنند و آن را بکارند و منتظر رشد و میوه دادن آن باشند؛ که فکری کاملا اشتباه است. درخت باید زمانی کاشته شود که در خواب است و می‌تواند خود را سریع‌تر و بهتر با محیط جدید وفق دهد. برخی این عقیده را دارند که بهترین زمان کاشت نهال در پاییز است برخی نیز فکر می‌کنند بهترین زمان کاشت اواخر زمستان و اوایل بهار است.

کاشت نهال در پاییز و نکات لازم درباره آن

همانطور که گفته شد برخی از باغداران در انتخاب بهترین زمان کاشت بین بهار و پاییز سردرگم هستند. در این قسمت از مقاله درباره بهترین زمان کاشت نهال یعنی پاییز توضیحاتی ارائه می‌دهیم و مزایای و معایب آن را ذکر می‌کنیم . بعد از خواندن این مقاله شما می‌توانید بنابر شرایط خودتان بهترین زمان کاشت نهال مناسب برای خود را انتخاب کرده و اقدام به کاشت کنید.

بهترین زمان کاشت نهال می‌تواند پاییز باشد زیرا این کمک را به درختان می‌کند که تجربه سرما و زمستان را داشته باشند و از درختان دیگر که در بهار کاشته می شوند یکسال از نظر رشد جلو بیفتند. اما باید به منطقه و آب و هوای خود توجه کنید تا بهترین زمان کاشت را بدانید.  همچنین هوای مناسب برای رشد و ریشه افکنی درست نهال آب و هوای خنک است. پس پاییز از این جهت نیز می‌تواند بهترین زمان کاشت نیز شناخته شود.

در چه مناطقی بهترین زمان کاشت نهال، پاییز است؟

در مناطقی که زمستان‎های معتدل دارند و در زمستان شاهد یخبندان‌ها و کولاک‌های شدید نمی‌شوند بهترین زمان پاییز معرفی میشود. همچنین بهترین زمان کاشت نهال در صورتی می تواند پاییز انتخاب شود که زمستان های زیر صفر درجه نداشته باشد.

اما در مناطق سردسیری که زمستان هایی بسیار سرد دارند توصیه می شود بهترین زمان کاشت نهال را بعد از گرم شدن شرایط هوایی در نظر بگیرند؛ علاوه بر این به افرادی که در مناطق سردسیر هستند و همچنین علاقمندند بهترین زمان کاشت خود را پاییز انتخاب کنند، توصیه می‌شود نهالشان را در گلدان بکارند و در مکانی قرار دهند تا از سرمای شدید و یخبندان در امان باشد و همچنین بتواند تجربه گذراندن سرما را به قدری تجربه کنند تا بتوانند از نظر رشدی یکسال جلو بیفتند.

چرا پاییز بهترین فصل کاشت نهال است؟

در قسمت قبل توضیحات کاملی در این باره ذکر شد. در این قسمت مزایا و معایب فصل پاییز به عنوان بهترین زمان کاشت ارائه می‌شود تا خودتان متوجه برتری این فصل نسبت به سایر فصول سال شوید.

مزایای پاییز به عنوان بهترین زمان کاشت نهال

  • کمترین آسیب به بافت درخت به خاطر اینکه در خواب زمستانی هستند.
  • از نظر رشدی یکسال جلو می‌افتد.
  • به دلیل خنک بودن هوا به آب کمتری احتیاج دارند.
  • سالم و قوی‌تر هستند
  • توانایی برداشت زودرس محصول ممکن می‌شود.

معایب پاییز به عنوان بهترین زمان کاشت نهال

  • درختان بر اثر سرمای زیاد دچار شوک می‌شوند.
  • نهال به دلیل خشکی زمین سریعتر خشک می‌شود.

موارد ذکر شده در این قسمت را خواندید و متوجه شدید درخت در پاییز در ابتدای زمان خواب زمستانی‌اش به سر می‌برد و می‌تواند به راحتی بدون اینکه متوجه تغییر شود به منطقه‌ای جدید منقل شود. همچنین درخت در پاییز بدون محصول و بی‌برگ است پس می‌تواند انتقال و رشد بهتری داشته باشد.

چه درختی در پاییز بکاریم؟

بهترین زمان کاشت نهال برای درختان می‌تواند پاییز باشد که توانایی و قابلیت تحمل سرما را داشته باشند. برخی از این گونه درختان در ادامه معرفی می‌شود.

بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر

بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیری را می‌توان زمانی قبل از گرم شدن زمین دانست؛ همچنین باید زمانی به جز زمان یخ زدگی خاک باشد که با این توضیحات می‌توان بهترین زمان را پاییز و 2 تا 3 هفته قبل از آغاز زمستان دانست.

البته انتخاب زمان مناسب منطقه به منطقه متفاوت است و بهتر است برای انتخاب دقیق بهترین زمان کاشت نهال با متخصصان این زمینه مشورت کنید.

بهترین زمان کاشت درخت خرمالو

درخت خرمالو از آن درختانی است که در مناطق گرمسیری کاشته می‌شود و در مقابل سرما بسیار حساس است پس توصیه می‌شود بهترین زمان کاشت درخت خرمالو را اواخر زمستان یا اوایل بهار انتخاب کرد که این درخت کمتر دچار مشکل و آسیب شود. در زمستان‌های سال‌های دیگر، درخت خرمالو را در حصار سایر درختان قرار می‌دهند تا سرما به صورت مستقیم به آن نرسد و بتواند این فصل از سال را به خوبی پشت سر بگذارد.

بهترین زمان کاشت نهال گردو

نهال گردو در دسته درختانی قرار دارد که بهترین زمان کاشت نهال آنها به قطعیت فصل پاییز است. این درخت قادر است سرمای بسیار شدید را تحمل کند و در تابستان سال بعد بهترین محصولات را ارائه دهد. از این رو می‌توان گفت مناطق مناسب برای کاشت درخت گردو مناطق سردسیر است. به عبارتی با کاشت درخت گردو در پاییز به درخت این اجازه را می‌دهیم زمان مناسبی برای ریشه افکنی داشته باشد و به محض گرم شدن هوا شروع به تولید برگ و جوانه زنی کند.

حتی اگر به محصولات کشاورزی کشور خودمان، ایران توجه کنید می‌توانید این خاصیت و ویژگی مقاومت در برابر سرما را ببینید. بهترین گردوهای ایران در مناطق سردسیر و کوهستانی کشور قرار دارند. البته بهتر است بعد از انتخاب بهترین زمان کاشت نهال گردو به نوع گردویی که می‌کارید توجه کنید. گردوهایی که مقاومت بیشتری در برابر سرما دارند گردوهای چندلر و فرنور هستند.

بهترین زمان کاشت نهال گیلاس

 نهال گیلاس بسیار در برابر گرما و خشکی حساس است و تحمل گرمای زیاد تابستان‌های مناطق گرمسیری را ندارد. پس بهترین زمان کاشت نهال گیلاس بی‌شک پاییز است تا بتواند به خوبی منتقل شده و در شرایط مطلوب خود شروع به رشد کند. همچنین این درخت به آب کافی نیاز دارد تا رشد کند و میوه دهد؛ بنابراین اگر در زمانی غیر از فصل پاییز کاشته شود ریشه‌دهی کاملی نخواهد داشت و این امر باعث می‌شود درختی ضعیف با محصولات کم داشته باشید.

بهترین زمان کاشت نهال بادام

اواخر پاییز زمانی که درختان به صورت کامل برگ‌های خود را ریخته‌اند بهترین زمان کاشت نهال بادام است؛ چون نهال بادام نیاز به مدت زمان 6 تا 8 ماهه دارد که بتواند رشد کاملی داشته باشد. به علاوه نهال بادام در اولین سال رشدش نیاز شدید به آب دارد پس مناطق گرمسیری و فصل‌های گرم سال بهترین زمان کاشت نهال بادام نمی باشند.

نتیجه گیری

اگر شما هم جز آن افرادی بودید که در انتخاب بهترین زمان کاشت نهال خود شک داشتید و سردرگم بودید که درختان خود را چه زمانی بکارید تا بهترین حاصل را داشته باشند؛ در این مقاله با بهترین زمان کاشت نهال آشنا شدید و دانستید چه درختانی را باید در چه زمانی از سال بکارید تا محصولی خوب از آن‌ها بگیرید. توصیه ما به شما باغداران و کشاورزان عزیز قبل از اقدام به کاشت تحقیق و بررسی در این زمینه و همچنین کمک گرفتن از متخصصان موجود در این زمینه است.

4.4/5 - (5 امتیاز)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس سریع با کارشناس