آفات درخت گردو

انواع آفات درخت گردو

همواره شنیده ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. در مورد آفات درخت گردو نیز این ضرب المثل صدق می کند. اولین اقدام برای مبارزه با آفات درختان گردو خرید نهال سالم و بدون آفت و بیماری می باشد. با تهیه نهال سالم از نهالستان های معتبر این اطمینان حاصل می شود که نهال گردو از نظر سلامت و نبود آفات و بیماری ها کنترل شده است.

به دلیل حجیم بودن درختان گردو و پر شاخ و برگ بودن آن ها، سمپاشی درختان گردو به سختی انجام می شود. به همین علت ممکن است بعضی از قسمت ها به درستی سمپاشی نشوند و در نتیجه با حمله آفات به درختان گردو، خسارات جبران ناپذیری به باغدار وارد شود.

با استفاده از روش های هرس کردن و فرم دهی می توان میزان شاخ و برگ درختان گردو را کمتر کرد تا اطمینان داشته باشیم تا سمپاشی در همه قسمت های درختان گردو انجام می شود. علاوه براین می توان با هرس کردن شاخه های بیمار درخت و سوزاندن آنها از انتشار بیشتر آفات درختان گردو جلوگیری کرد.

باید در نظر داشته باشیم که اگر درختان تغذیه مناسب داشته باشند در برابر آفات نیز مقاوم تر می باشند.

مهمترین آفات درخت گردو

درختان گردو در معرض حمله آفات و بیماری ها قرار دارند. آفات درخت گردو به حشرات و موجودات زنده ای گفته می شود که به درختان گردو حمله می کنند و به قسمت های مختلف آن مانند شاخه، تنه یا ریشه آسیب می زنند. این آفات می توانند حشره ها، پرنده ها و خزنده ها و … باشد.

مهمترین نوع از آفات که بیشترین خسارت را به باغ های گردو وارد می کنند، آفات از نوع حشره می باشند. در ادامه چند مورد از مهمترین آفات درختان گردو که حشره هستند ذکر شده است. همچنین روش مقابله با این نوع از آفات درخت گردو نیز بیان شده است. شناخت انواع این آفات و روش های مقابله با آن برای تمام کشاورزان و افرادی که تصمیم به احداث باغ گردو دارند بسیار مهم میباشد

کرم گردو:

کرم های لارو اغلب به میوه های دانه دار و به خصوص درختان گردو خسارت وارد می کنند. این آفات پس از دوران لارو به پروانه تبدیل می شوند. پروانه در اواخر اردیبهشت و خرداد از طریق گلگاه وارد میوه می شود و در آن جا تخم ریزی می کند. لاروهای نسل دوم از مغز گردو تغذیه می کنند وآن را پوک می کنند. این آفت می تواند 30 درصد از محصولات را ازبین ببرد.

روش مقابله با کرم گردو

برای مقابله با این آفت می توان از تله فرمونی استفاده کرد که در اردیبهشت کار گذاشته می شود. همچنین می توان از سم های دیازینون یا کارباریل با غلظت 2 در هزار استفاده کرد تا پروانه های این آفات را قبل از تخم ریزی از بین ببریم.

کرم میوه:

نوع دیگر آفات درخت گردو کرم میوه است. کرم میوه از طریق پوست های ترک خورده گردوها وارد آن می شوند و آن ها را از بین می برند. لاروهای این آفت برخلاف کرم گردو که در داخل هر میوه فقط یک لارو وجود دارد، به صورت جمعی به یک میوه حمله می کنند.

روش مقابله با آفات درخت گردو

کرم های گردو یکی از عواملی است که باعث حمله کرم میوه نیز می شود. زیرا کرم گردو با آسیب زدن به پوست گردو راه ورود کرم میوه را فراهم می کنند. پس یکی از روش های مقابله با کرم میوه از بین بردن کرم گردو می باشد.

همچنین برداشت گردوهایی  که پوست ترک خورده دارند و حذف میوه های مومیایی شده و مبارزه با بلایت گردو نیز از دیگر روش های مقابله با این آفت می باشد. علاوه بر این با سمپاشی نیز می توان این آفات درختان گردو را ازبین برد.

مگس پوست خوار میوه گردو

مگس پوست خوار میوه گردو نوع دیگری از آفات درختان گردو است. این آفت بیشتر به گردوهای دیررس یا میان رس آسیب می زند. این نوع آفت از پوست تازه و سبز گردو تغذیه می کند. با وجود اینکه به مغز گردو هیچ آسیبی وارد نمی شود ولی ظاهر گردو طوری می شود که قابل عرضه در بازار نمی باشد.

حمله مگس پوست خوار میوه گردو به پوست سبز گردو باعث می شود که پوست سبز شکاف برنداشته و برداشت سخت تر می شود.

روش مقابله

برای مقابله با مگس پوست خوار میوه گردو سمپاشی به موقع محصولات می باشد.

شپشک گردو

شپشک گردو یکی از مهمترین آفات درختان گردو است. شپک ماده بر روی گردوها تخم گذاری می کنند. لاروها با تغذیه ی قسمت های داخلی و مغز میوه باعث ریزش میوه های نارس می شوند. علاوه بر این شپشک های بالغ نیز از گلبرگ ها و شاخه های ظریف درخت تغذیه می کند.

روش مقابله با شپشک گردو

روش مقابله با این شپشک ها سمپاشی درختان گردو در دو مرحله و به فاصله یک هفته می باشد. این سمپاشی باید در مراحل اول آلودگی و با سم کارباریل با غلظت 2 در هزار انجام شود.

ابریشم باف ناجور

شته گردو

این حشره در زیر برگ ها و بر روی شاخه های جوانتر گردو زندگی می کنند و باتغذیه از شیره گیاه به آن آسیب می زنند. شته ها اگرچه به طور مستقیم به مغز گردو حمله نمی کنند اما با آسیب زدن به درخت بر محصولات نیز آسیب وارد می کنند. شته باعث ریزش برگ های درخت گردو، چروک شدن مغز گردو و کپک زدن شیره ی گیاه می شود.

این آفت از فروردین ماه تا شهریور وجود دارد اما با بارندگی های آخر فصل افزایش می یابد.

روش مقابله شته گردو

روش مقابله با این نوع از آفات درختان گردو استفاده از گرانول دی سولفاتان است؛ به این صورت که با خاک زیر درخت مخلوط شود. از حشره کش هایی مانند فسفامیدون و دی متوات نیز می توان برای مقابله با شته استفاده کرد. زنبور پارزیت نیز یک روش بیولوژیکی کنترل شته است.

کچلی گردو

کرم های این نوع از آفات درخت گردو بر روی برگ درخت زندگی می کنند. این کرم ها به شاخه های بالایی درختان حمله کرده و برگ های آن را قرمز می کنند. سپس برگ های آن را به صورت شاخ شیپوری می پیچند و به رنگ سیاه در می آورند.

روش مقابله:

برای مقابله با این نوع آفت به محض مشاهده ی آن ها در فصل بهار، باید درختان را با سم های کلارتان و تالستار سمپاشی کرد.

سوسک شاخک بلند

سوسک شاخک بلند نیز یکی دیگر از آفات درختان گردو می باشد. این آفت پوست درخت گردو را سوراخ کرده و در آن تونل های زیگزاگی ایجاد می کند. سوسک های بالغ از پوست درخت تغذیه می کنند ولی این کار آسیب جدی به درخت وارد نمی کند.

روش مقابله

این آفات را می توان با دست جمع آوری کرد و یا تونل های ایجاد شده توسط این آفات را بی سولفات کربن سمپاشی کرد.

چند نمونه دیگر از آفات درختان گردو مهم

  • پروانه فری
  • کنه قرمز
  • کنه زرد
  • شپشک توت
  • شپشک قرمز گلابی

در جمع بندی نهایی یکی از بهترین گزینه هایی که بجهت کاشت و احداث باغ بسیار مناسب میباشد، گردو اسرائلی و همچین چلندر مییباشد. همچنین در مورد مقابله بیشتر با عوامل خارجی میتوانید مقاله خشک شدن درخت گردو را نیز مطالعه کنید.

4/5 - (2 امتیاز)
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس سریع با کارشناس